Zelfs de door Facebook overgenomen Whatsapp-oprichter Acton twittert: “It is time #deletefacebook”. Wordt het tijd dit voorbeeld te volgen? Die vraag roept nog meer vragen op. Snijd ik mezelf dan niet in de vingers? Is Facebook niet To Big To Fail? Of mijden mensen Facebook echt, en kom ik inderdaad al minder persoonlijke berichten tegen op Facebook? Zo ja, hoe structureel is die verandering?
Om al die vragen te beantwoorden, weeg ik af hoe belangrijk Facebook werkelijk is voor mijn business. Moet ik het niet vooral hebben van rechtstreekse en via-via contacten? En er is ook nog LinkedIn en Twitter. Daarnaast kan ik nog veel doen aan het optimaliseren van de inhoud en vindbaarheid van mijn website. En niet te vergeten, ik kan nog altijd inzetten op een oud en vertrouwd medium dat ik een jaar geleden bijna had afgeschreven: de e-mail nieuwsbrief! Zoals deze 😉
Los van opportunisme en commerciële belangen stel ik me de vraag wat klopt voor mijzelf. Mij is door de recente ontwikkelingen namelijk duidelijk geworden dat Mark Zuckerberg geen verantwoordelijkheid wil nemen voor de schaduwkanten van zijn handelen. Deze man is het DNA van Facebook, het bedrijf is gebouwd op zijn waarden en opvattingen. Volgens mij is het dan ook een illusie te denken dat het bedrijf in de kern zal veranderen. Zolang ik als ondernemer vasthoud aan Facebook, steun ik een platform dat zich laat leiden door macht en winst in plaats van een duurzame toekomst. Is dat integer naar mijzelf?
Wat doe jij als ondernemer? Hoe maak jij de afweging? En wat is jouw strategie om aan meer klanten te komen zonder Facebook? Mijn volgende stap is hier samen met mensen uit mijn ondernemersnetwerk naar kijken en positie innemen.